21 januari 2012

Victor Pelevin – The Helmet of Horror

Eftersom jag nästan var klar med min dåvarande bok och vi skulle iväg några dagar packade jag ned den här i väskan. Den var lagom tjock och hade legat i min att-läsa-hög länge nog.

The Helmet of Horror ingår tydligen i en serie där olika författare tolkar olika myter. I den här tar sig en av mina favoriter – Viktor Pelevin – an historien om Theseus och Minotauren. Minotauren är enligt grekisk mytologi labyrintens härskare och försvarare – hälften man hälften tjur. Och visst förekommer det labyrinter och tjurhorn i denna moderna tolkning, men den rymmer så mycket mer. Den börjar med att några karaktärer vaknar upp i varsin cell vars dörrar löper ut i en eller flera labyrinter, naturligtvis minns ingen hur de har hamnat där. Jag ska inte spoliera några överraskningar men framförandet av texten är väldigt intressant gjort och berättelsen spänner över drömmar, metafysik och givetvis labyrinter. Pelevin målar upp en märklig värld och när jag väl kommer till sista sidan undrar jag om jag ens begripit vad som hänt. En underlig läsupplevelse minst sagt.

Som dessvärre gick snabbare än tänkt, så jag fick springa ut och köpa en ny bok trots att jag hade min hög med böcker som väntade hemma.

Inga kommentarer: