12 september 2018

Jared Diamond – Guns, Germs and Steel

Jag minns att min pappa gav mig en artikel att läsa någon gång kring millennieskiftet. Den sökte ge en förklaring till varför civilisationer utvecklats annorlunda och hur det kom sig att Europa och Asien koloniserat delar av de andra kontinenterna istället för vice versa. Istället för att hänge sig åt den rasistiska förklaringen att aboriginerna, indianerna och afrikanerna var obildade vildar lutade artikeln sig mot intressanta fakta. Jag minns att hästar spelade en roll i förklaringsmodellen. Artikeln blev en bok som fick Pulitzerpriset. Även om Guns, Germs and Steel därefter fått kritik för att dess förklaringar förlitar sig för mycket på geografiska förklaringar är den ett ambitiöst och intressant projekt. Min svägerska gav den till mig i julklapp och den fick följa med mig hela sommaren. Tidskrävande men läsvärt.

Inga kommentarer: