8 oktober 2013

Kim Young-ha – Hur gick det för mannen som satt fast i hissen?

Jag hade inga förväntningar på Kim Young-has första bok på svenska. Den blev föremål för mitt intresse mest för att jag gillade omslaget och för att jag inte hade läst något från Sydkorea tidigare. Jag blev positivt överraskad. Boken består av en samling noveller som för det mesta bär på mystiska inslag och inte sällan är av sexuell karaktär. Skulle jag dra någon parallell till en annan östasiatisk författare i de hänseendena skulle det vara Haruki Murakami. För att hitta ännu en liknelse dem emellan tycker jag att innehållet är lagom lättillgängligt och inte särskilt kulturellt främmande vilket annars kan göra läsningen till mer av en utmaning. Det finns dock betydligt mer mörk humor i Hur gick det för mannen som satt fast i hissen? än i den japanske kollegans böcker. Stilen föll mig helt klart på läppen.

Korfattat var det en läsvärd bok som jag varmt kan rekommendera till alla som vill läsa något utanför den sedvanliga bokskörden i svensk utgivning.

Inga kommentarer: