25 september 2018

Gustav Meyrink – Golem

På tal om bokomslag. Hur mycket jag än gillade Gustav Meyrinks Golem kan jag i detta liv inte se mig ha pärmarna av denna utgåva liggandes hemma. Vad gäller själva berättelsen blev jag först överraskad eftersom jag dels hade andra föreställningar om vad boken skulle handla om, dels blev tagen av den surrealistiska, mardrömslika stämningen som vilar över hela historien. Liknelserna som förekom i Golem var märkvärdiga och även språket krävde att jag läste saker en och två gånger. Jag stötte bland annat på orden hostiabagare och korybantisk. Historien framkallade en del rysningar och suggestiva bilder, den bjöd på en fin läsupplevelse. Översättarna verkar ha gjort ett bra jobb också, men formgivarna får jag uppmana att gå tillbaka till ”the drawing table” – det är engelska och betyder att det inne i ens huvud finns liksom ett litet bord som målar nya idéer.

Inga kommentarer: